برای یک زندگی خوب در ایران چقدر درآمد داشته باشیم کافیه؟ خوب خیلیا در پاسخ به این سوال میگن هر چی بیشتر بهتر ! اما واقعیت اینه که برای داشتن یک زندگی خوب که همه جنبه ها درش دیده شده باشه نیاز به عدد عجیب و غریبی نیست... هر کدوم از ما درآمدی داریم و برای بیشتر شدنش تلاش می‌کنیم اما باید یک عددی رو به عنوان معیار درآمد خوب در نظر داشته باشیم...

برای پاسخ به این سوال باید به چند موضوع توجه بشه (به تعداد دفعاتی که از واژه دلار استفاده می‌کنم توجه کنید!) :
- در ایران برای بسیاری از محصولات اصلا تولید داخلی نداریم و باید اونها رو وارد کنیم یعنی با "دلار" خریداری کنیم.
- در ایران بسیاری از اجناسی که تولید داخل هستند کیفیت مطلوب ندارند پس مجددا مجبوریم از نمونه خارجی که قیمت بالاتری داره استفاده بشه یعنی با "دلار" خریداری بشه.
- اما کالاهایی که در ایران تولید می‌شوند و کیفیت خوبی دارد چون برندینگ و تبلیغ مناسبی ندارند و ذهنیت مخاطب نسبت به آنها منفی است با استقبال روبرو نمی‌شوند از این جهت باز به سراغ جنس خارجی میریم و به "دلار" خرید می‌کنیم.
- از طرفی اکثر دستگاه‌های تولید ما از قطعات و تکنولوژی خارجی بهره می‌برد پس خریداری ، نگهداری و تعمیر آن نیاز به "دلار" دارد.
- مواد اولیه بسیاری از تولیدات داخل از خارج تامین می شود پس ما نیاز به "دلار" داریم.

نتیجه اول: حال در شرایطی که همه زندگیمان یکجورایی با ارزش دلار تعیین می شود و خط فقر بالای ۳ و نیم میلیون تومان اعلام شده، حقوق پایه ۱ و نیم میلیون تومان به نظر طنزی بیش نیست!

اما درآمد مناسب چقدر می‌تونه باشه؟ در درجه اول به سبک زندگی شما بستگی داره اما به نظر من اگر شخصی رو در تهران در نظر بگیریم که هیچ پس انداز و سرمایه‌ای (مثل خانه، سهام، یا سپرده بانکی و ...) نداره و فعلا در سلامتی کامل به سر میبره (یعنی فعلا خرج دوا دکتر نمیدهد و بیماری خاص هم ندارد) باید در ماه حدود ۱۰۰۰ دلار رو داشته باشه تا در ایران زندگی خوب و کاملی رو بسازه یعنی از نظر خوراک، پوشاک، بهداشت، مسکن، حمل و نقل، تفریح و ... تامین باشد. به ریال خودمان چیزی حدود ۱۳ میلیون تومان در ماه ...

نتیجه دوم: البته هستند کسانی که با یارانه زنده هستند و زندگی را می‌گذرانند اما همان طور که در پست های پیشین اشاره کردم زنده بودن با زندگی کردن فرق دارد! پس ما در این مطلب به دنبال حداقل ها و تعیین خط فقر نیستیم بلکه به دنبال مشخص کردن درآمدی برای داشتن زندگی پر از تجربه های جدید و آسایش می باشیم.

برای رسیدن به این درآمد و بیشتر از آن چه باید کرد؟ پاسخ در آموختن مهارت‌های کلیدی و راه اندازی کسب و کار است.

X
مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی