همان‌طور که در مطالب پیشین توضیح دادم، یکی از مطمئن‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بازار امروز "سرمایه‌گذاری بر خود" است یعنی کسب دانش و مهارت مورد نیاز بازار و پرورش خود، اما منابع ما محدود است، ما نمی‌توانیم همه‌ی مهارت‌ها را کسب کنیم، زمان و بودجه‌ی ما اجازه نمی‌دهد پس باید مهارت‌ها و دانش‌هایی که آموختن آنها الزامی است و در رشد ما نقش مهمتری را بازی می‌کنند بشناسیم.
از نظر من مهارت های زیر بسیارررر مهم است:

۱- مدیریت زمان : توانایی برنامه ریزی کردن، متعهد کردن خود به اجرای برنامه، تنظیم ساعات خواب و دیگر امور روزمره و اولویت‌بندی اهداف و کارهای مهم در طول روز، ماه یا سال جز با تمرین و اصلاح اشتباهات بدست نمی‌آید. اگر نتوانید از زمان‌تان درست بهره ببرید به هیچ یک از اهدافتان نمی‌رسید.

۲- حسابداری : قرار نیست عاشق حسابداری باشید اما اگر قصد دارید کسب و کاری برای خود داشته باشید و بتوانید منابع مالی و درآمدی خود را به درستی مدیریت کنید باید اندکی حسابداری بدانید، منظور این نیست که خداوندگار محاسبات ریاضی شوید! همان اندازه که مفاهیم پایه حسابداری و اصطلاحات را بدانید و از پس مدیریت دخل و خرج خود برآیید کافیست.

۳- زبان انگلیسی : واقعا نیاز به توضیح ندارد زیرا هر کس ذره‌ای بازار را رصد کرده باشد می‌داند که آموختن زبان انگلیسی از گذشته بسیار اهمیت بیشتری پیدا کرده اما ما در آموختن زبان دوم خیلی تنبل هستیم... باید به این موضوع توجه داشته باشید که شرایط بازار و میزان دسترسی به بازار جهانی این‌طور نمی‌ماند، خود را برای آینده آماده کنید، اولین قدم برای ورود به بازار جهانی توانایی برقراری ارتباط است... بعلاوه آنکه برای بروزرسانی دانش خود و خواندن مقالات روز به زبان انگلیسی نیاز داریم.

۴- اصول مذاکرات و مهارت های ارتباطی: در صورتی که نتوانید کلمات درست و مناسب را انتخاب کنید قادر به برقراری ارتباط مطلوب با مخاطب خود نخواهید بود و یا زبان بدنتان با کلامتان هماهنگ نباشد احتمال آنکه بتوانید روی دیگران تاثیر بگذارید بسیار کم خواهد بود. حال برای چه به دنبال اثرگذاری بر دیگران هستیم؟! زیرا اگر آنها شما را فردی قابل اعتماد ندانند در راستای خواسته‌ها و صحبت های شما حرکت نمی‌کنند و این موضوع رسیدن به هدف را برایتان سخت می‌کند.

در مطلب بعدی با عنوان " ۵ مهارتی که مستقیما بر افزایش درآمد شما تاثیر دارد " ادامه لیست مهارت‌ها را می‌نویسم، سپس به توضیح هر یک می‌پردازم.

شما هم اگر مهارتی را مهم می‌دانید که به آن اشاره نشده در قسمت نظرات با دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی