به نظرم کسانی که مدیریت زمان بلد هستند شبانه روز براشون 48 ساعت یا بیشتر هست! و  کسانی که برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و کنترل فعالیت‌هاشون رو ندارند در بهترین حالت همون 24 ساعت رو خواهند داشت که اغلب کمتر هم میشه!

1- من هم مثل بسیاری از شما این مشکل رو داشتم که کوهی از کارهای جورواجور رو سرم خروار شده بود و نمیدونستم اول باید کدومش رو انجام بدم و از طرفی به نظرم همشون مهم میومدن تا اینکه یک کتاب قدیمی رو خوندم "قورباغه‌ات را قورت بده !" این کتاب صد صفحه‌ای که عکسش رو در اسلاید دوم می‌بینید سعی داره مفهومی ساده اما مهمی رو بگه، اینکه در انبوه کارهای روزانه شما بعضی از کارها هستند که بسیار سخت به نظر می‌رسند و ما از انجام اونها فراری هستیم و با وجود اینکه اهمیت دارند همیشه ته لیست کارها می‌مونن و به روز بعدی موکول میشن. بهتر این هست که به جای مشغول کردن خودمون با کارهای متفرقه و فرار کردن از اون کار ترسناک، اول قورباغه بزرگ رو قورت بدیم! و اون کار رو تمومش کنیم، بعد میبینیم که برای انجام کارهای بعدی انگیزه بیشتری هم خواهیم داشت، مثلا خاطرم هست قبلا که شرکت طراحی وب داشتم از پیگیری فلان مشتری بد حساب فراری بودم و اینکه بخوام باهاش حرف بزنم برام عذاب بود، این حس بد روی انجام کارهای دیگه هم تاثیر می‌گذاشت. راه حل چی بود؟ قبل از هر چیز تلفن رو بردارم و باهاش تماس بگیرم و از لیست کارهام خطش بزنم، این کار دیر یا زود باید انجام میشد و پس بهتر بود که هر چه سریعتر انجامش بدم.

2- دومین اتفاق خوبی که در مدیریت کارها و زمان بهم کمک کرد آشنایی با اصل آقای پارتو بود! دستشون هم درد نکنه، عکسش رو میتونید در اسلاید سوم ببینید، واقعا 80 درصد کارهایی که در لیست فعالیت های ما هست اهمیت بسیار کمتری نسبت به 20 درصد باقی کارها داره، یعنی دست‌آورد و ارزشی که تو اون 20 درصد کارهای مهم هست از مجموع ارزش 80 درصد باقی کارها بالاتر است. به این چیزی که الان گفتم میگن قانون 20/80 مثلا اینکه در موبایل من کوهی از تصاویر نامرتب وجود داره اتفاق خوبی نیست و باید مرتبش کنم اما این موضوع روال بیزینس من رو مختل نکرده ولی اگر فایل پلن تبلیغاتی مشتری که فردا باهاش جلسه دارم رو آماده نکنم فکر میکنم اتفاق بدی باشه! شاید در نگاه اول همه کارها مهم به نظر برسند اما باید اول وقتمون رو روی کاری بگذاریم که ارزش و اهمیت بیشتری برای اهداف اصلی زندگی‌مون داره!

قسمت دوم مطلب " ۴ نکته بسیار مهم در خصوص مدیریت زمان و برنامه‌ریزی "

پیشنهاد می‌کنم اپلیکیشن Quality Time رو هم نصب کنید و در مدیریت زمان ازش کمک بگیرید.

X
مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی