و اما پنجمین مهارت کلیدی که برای رسیدن به موفقیت در کسب و کارتان به آن نیاز خواهید داشت " بازاریابی و فروش " است. من همیشه در کارگاه‌های آموزشی این مثال را زده‌ام که اگر سال‌ها ورزش کنید، به وزن ایده‌آل برسید، بدنی عضلانی و زیبا پرورش دهید اما در نهایت قلب‌تان نزند! فایده‌ای نخواهد داشت... اگر اجزای کسب و کار را مانند بدن انسان ببینیم ، بازاریابی قلب کسب و کار شما خواهد بود. به عبارتی اگر توان ارائه بهترین، به روزترین و باکیفیت‌ترین محصولات و خدمات را داشته باشید اما نتوانید بازاری برای آن بسازید عملا هیچ کاری نکرده‌اید!... نگاهی به اطراف خود داشته باشید، کارآفرینان، تجار ، تولید کنندگان و بسیاری از عزیزانی که استعداد، سرمایه و مهارت‌های بسیار دارند اما چون تسلط کافی بر"بازاریابی و فروش" ندارند با مشکلات جدی روبرو شده و حتی ممکن است کسب و کار خود را از دست داده باشند.

از طرفی بعضی به اشتباه تصور می کنند که می توانند پس از واردات کالا یا تولید محصولات خود بخش بازاریابی را به طور کامل برون سپاری کرده و مسئولیت آن را از سر خود باز نمایند. این باور صد در صد اشتباه است، شما می توانید در فرآیند تبلیغاتی از دیگران کمک بگیرید اما باید دانش بازاریابی را خودتان کسب کرده باشید. زیرا تمام ارزش و دست آورد شما در کسب و کارتان بازاری است که خلق کرده‌اید و نباید آن را به طور کامل به دست دیگران بسپارید.

مهارت بازاریابی و فروش جز مهارت‌هایی است که در تمام دنیا مورد نیاز است و اگر روزی به کشور دیگری مهاجرت کنید دانستن آن کارآمد و مفید خواهد بود. بسیاری از هموطنان ایرانی و مهاجرین افغان و سوری در شهر استانبول مشغول به کار فروشندگی هستند. بعضی از آنها به دو یا سه زبان تسلط دارند، و در این بازه زمانی که از کشور خود دور شده‌اند با تکیه بر مهارت‌های ارتباطی و تکنیک های‌فروش در مغازه ها کار می‌کنند و زندگی را می‌گذرانند. این است که چه شما میلیاردها سرمایه داشته و صاحب کسب و کاری بزرگ باشید و یا فروشنده ای در یک فروشگاه کوچک، تجهیز شدن به مهارتی که در همه‌ی دنیا خواهان دارد و تاریخ انقضایی نیز ندارد، می‌تواند اتفاق خوبی برایتان باشد.

پیشنهاد میکنم از مقالات بخش بازاریابی سایت دیدن کنید. نکات بسیار مهم، کاربردی و آموزنده‌ای در آن نوشته شده.

X
مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی