ابتدای سال بود که در خصوص 9 مهارت کلیدی که همه باید در کسب اونها کوشا باشن مطلبی نوشتم و به درخواست شما عزیزان اهمیت و روش‌های آموختن تک تک مهارت‌ها را توضیح دادم، حال رسیدیم به مهارت هشتم که ایجاد " پرسنال برند " یا همان برند شخصی است.

پیش‌تر نیز اشاره‌ای به این مطلب داشتم که در شرایط کنونی بازار ایران و با وجود "متخصص نماها" و " رزومه‌های ساختگی " که در کنار افراد به واقع حرفه‌ای و کار بلد قرار گرفته‌اند، ایجاد برند شخصی که بتواند شما را به خوبی معرفی نماید، در خصوص رزومه و توانایی شما شفاف‌سازی کند و در نهایت اعتماد مخاطب را با روایت داستان‌تان بدست آورد از ضروریات است.

از طرفی در بازار امروز که ابزارهای دیجیتالی بخش جدایی ناپذیر کسب و کارها شده، مدیران تمایل دارند افرادی را استخدام کنند که توانایی برقراری ارتباط موثر در فضای دیجیتالی و ایجاد شبکه ای از مخاطبان را داشته باشند. قطعا وجود چنین افرادی در سازمان می‌تواند به معرفی و رشد آن مجموعه کمک قابل توجهی نماید. چنانچه در اکثر برندهای بزرگ کارمندان مطالب خود را در فضایی همچون لینکدین و یا بلاگ های شخصی با دیگران به اشتراک می‌گذارند که معمولا در آنها اشاره‌ای به خبرهای شرکت، پروژه‌های در دست اجرا و تغییرات آن مجموعه نیز می‌شود.

شاید در گذشته این موضوع چندان اهمیت نداشت و بدون داشتن یک برند شخصی نیز میشد به نتایج خوبی رسید اما در شرایط کنونی شما چه کارمند باشید چه کارآفرین، چه صاحب کسب و کاری نوپا باشید و چه مدیر برندی بزرگ لازم است که برای ساخت برند شخصی خود نیز برنامه‌ای منسجم و دقیق داشته باشید، این است که افرادی مثل "کاظم عقلمند " روزمرگی‌های یک آبدارچی را در صفحه‌اش می‌نویسد و یا "پیمان رجبی" در دنیای ورزش و بین علاقمندان بدنسازی محبوب می شود و "کاپیتان عابد" هنر آشپزی خود را با خواندن تلفیق میکند و هر کدام از این عزیزان داستان‌های متفاوتی را روایت می‌کنند.

البته مهم است که تعریف درستی از پرسنال برند داشته باشیم و آن را با "شهرت" اشتباه نگیریم. برای شروع برندسازی لزوما به دنبال دیده شدن توسط انبوهی از مخاطبان نیستیم. بلکه حتی اگر عده‌ای محدود نام ما را به نیکی بشناسند و به خوبی داستان ما را روایت کنند این موضوع آغاز خوبی برای شکل گیری برندی بزرگ خواهد شد.

در حال حاضر بهترین ابزار برای برندسازی در کشور ما اینستاگرام ، لینکدین و داشتن وب سایتی شخصی است که در پست های بعدی بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد و روش‌های کسب این مهارت مهم را با شما در میان می‌گذارم.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی