عید 98 بود که در مقاله ای از 9 مهارت کلیدی نام بردم که باید مدیران، کارآفرینان و فعالان کسب و کار در آموختن آنها کوشا باشند و بعد دلایل اهمیت هر کدوم و روش‌های آموختنش رو شرح دادم، آخرین مهارت توانایی " تولید محتوا " برای کسب و کارمان است.

سالهاست که روش‌های خرید و فروش سنتی بازار در حال کمرنگ شدن است و کسب و کارهای آنلاین محبوبیت ویژه‌ای بدست آورده‌اند. حتی آنهایی که سعی بر حفظ ساختار سنتی خود داشتند ناگزیر برای فعالیت‌های بازاریابی به سمت ابزارهای دیجیتالی کشیده شده‌اند.

حال در شرایط کنونی که از کسب و کارهای نوپا تا برندهای بزرگ سعی بر بدست آوردن سهم بیشتری از بازار دارند و عموما از ابزارهایی مشترک برای ارتباط و جذب مخاطب کمک می‌گیرند (مانند اینستاگرام، تلگرام، سئو، تبلیغات بنری و کلیکی، وبینارها و ...) نقطه‌ی تمایز مهم آنها محتوا خواهد بود.

شما پیش از آنکه قادر به فروش محصولات و خدمات فعلی خود باشید باید ابتدا محصولی از جنس محتوا تولید کرده و برای آن خریدارانی بیابید. صاحبان کسب و کار باید محتوا را به عنوان یک محصول ببینند که مخاطب می‌تواند آن را بپذیرد و یا از کنار آن بگذرد. مسلما کسب و کارهایی که تمرکز بیشتری بر تولید محتوا دارند، نیاز مخاطب را بخوبی درک کرده‌اند و انرژی و سرمایه بالاتری را برای خلق محتواهای خلاقانه، ارزشمند و با کیفیت صرف می‌کنند، احتمال موفقیت‌شان بیشتر است.

اما چگونه به این مهم دست یابیم؟ من تصور می‌کنم پیش از آنکه بتوانیم محتوایی خلاقانه تولید کنیم ابتدا باید اصول بازاریابی را بیاموزیم زیرا بدون آن شناخت مخاطب ممکن نیست. سپس نیم نگاهی به علم روانشناسی داشته باشیم، کتب مربوطه را مطالعه کنیم و سعی نماییم مطالب را به اصول بازاریابی ربط دهیم. ( پیش‌تر در این زمینه کتاب معرفی کرده‌ام) و در نهایت به صورت مداوم بازار و محتواهای تولیدی دیگران را رصد کنیم. دیدن محتوا و تحلیل آن ذهن را باز می کند و در زمانی که به دنبال ایده مناسب برای محتوای کسب و کار خود هستید به شما بسیار کمک خواهد کرد.

در نهایت باید آموخته ها و مشاهدات خود را تبدیل به محتوا کرده و در عمل تجربه نماییم. محتواهای تولید شده را رها نکنید و با توجه به بازخوردهای مخاطبان آنها را اصلاح و بروزرسانی کنید تا به کیفیت مطلوب برسد. بعد از چندی متوجه می‌شوید که از میزان خطاهای شما به شکل چشمگیری کاسته شده و در جذب، حفظ و هدایت مخاطب به سمت اهدافتان خبره شده‌اید.

موفقیت در بازار امروز و فردا در گرو تولید محتوای حرفه‌ای، خلاقانه و با کیفیت است. من نیز از این موضوع نهایت استفاده را برده ام و بخشی از داستان مسیر رشد خود را به اهمیت این موضوع اختصاص داده‌ام. پیشنهاد میکنم این مطلب را بخوانید. " بلاگری در حوزه کسب و کار "

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی