ما درگیر دو مدل انتقاد هستیم اولی از سمت خانواده و رفقا و حتی غریبه‌ای که در تاکسی سر صحبت رو باهاش باز کرده‌ایم و دومی هم از سمت خودمون! یعنی خودمون به خودمون گیر میدیم! در نتیجه نقد یا بیرونی هست یا درونی ... حالا اگر این نقد سازنده باشه، یعنی مقایسه‌ای هوشمندانه اتفاق بیافته و نقطه ضعفی شناسایی بشه و به دنبال راه حلی برای رفعش بگردیم، میتونه باعث استمرار حرکت و رشد بیشترمون بشه... اما حتی این نقد سازنده که به رشدمان کمک میکند هم باید در حد اعتدال باشد و اگر بیش از حد در معرض انتقادات دیگران یا خودمون قرار بگیریم تاثیری معکوس روی ما داره و به جای پیشرفت باعث میشه روی شکست متمرکز بشیم!...
این هست که باید روابطمون رو چه در فضای حقیقی و چه در دنیای مجازی مدیریت کنیم، اگر صفحه ای خصوصی دارید مدیریت مخاطبین آسان‌تر خواهد بود و می تونیم خود را با افرادی مثبت که گاهی نقدهای سازنده‌ای هم می‌کنند احاطه کنیم. اما برای صفحات عمومی کمی کار سخت‌تر است.

یکی از بهترین امکانات برای الک کردن مخاطبین در این فضا، عمل مقدس "بلاک کردن" است! حالا چرا انقدر مهمه؟! چون برای رسیدن به موفقیت آدم‌های زیاده‌گو و منفی رو باید از مسیر کسب و کارتون دور کنید. یعنی شما میگید هر کسی نقد کرد بلاکش کنیم؟! نه! ولی وقتی می‌بینیم فردی نه تنها نقد سازنده‌ای نمی‌کنه بلکه با اهداف دیگری مانند تخریب روحیه شما، حسادت، دیده شدن، اتلاف وقت، جبران مشکلات روانی‌اش و ... نظری می‌گذارد و نظرات او به مرور روحیه‌ی شما را تضعیف می‌کند، بی‌درنگ او را از دایره ارتباطات‌تون حذف کنید.
شما هرچند فردی قوی و توانمند باشید و با خود بگویید نظرات دیگران برایم مهم نیست اما در عمل هر روزی عده‌ای به شما بگویند که «ضعیف و شکست خورده هستید و همیشه تصمیمات اشتباهی میگیرید» مطمئن باشید بعد از مدتی تبدیل به چنین فردی خواهید شد.

پس نه تنها مهم است که چه کسی را دنبال می‌کنید بلکه اینکه به چه کسی اجازه میدهید درباره شما نظر دهد نیز مهم خواهد بود.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی