از عادت‌های بدی که اکثر ماها بهش دچار هستیم، عدم صبوری در فرآیند رشد کسب و کارمون هست. با هر کسی که گپ می‌زنم چه در جلسات آموزش و مشاوره چه از دوستان و آشنایان، همه به اتفاق به دنبال راه میانبر برای رسیدن به موفقیت مالی و فروش بیشتر هستند! همین موضوع بستری رو برای کلاهبرداران فراهم کرده... کسانی که صبور نیستن و کلاهبردارنی که با وعده‌های پوچ و توخالی جیبشون رو خالی می‌کنن.

دوستی که زخمی یکی از همین کلاهبرداران بود می‌گفت برای جذب فالوئر بیشتر و رشد سریع صفحه‌ام به تبلیغی که ادعا می‌کرد در سه روز بیش از 50 هزار فالوئر واقعی برایم می‌آورد اعتماد کردم... در عمل نه تنها تعداد فالوئرها به 50 هزار نرسید بلکه بسیاری از آنها با وجود اینکه به ظاهر اکانت‌های واقعی بودند هیچ engagement (لایک ، کامنت، اشتراک و ...) روی پست‌هایم نداشتند و عملا با فالوئر فیک تفاوت چندانی نمی‌کردن. (اصطلاحا ghost followers بودند) ...

این همه عجله برای افزایش فالوئر و فروش و متوسل شدن به شیوه‌هایی که هیچ اطلاعی از کیفیت آنها نداریم تنها به دلیل عدم صبور بودن ماست که دودش در چشم خودمان می‌رود... گیرم تمام آن فالوئرها واقعی باشند، مگر آنها مخاطب هدف تو هستند؟؟؟ شخصی که به این شیوه‌ها رو میاره هنوز ابتدایی ترین اصول بازاریابی رو نمیدونه...

بارها و بارها این جمله رو گفتم که بازاریابی و رسیدن به مشتری یک فرآیند هست نه یک رویداد، نه اتفاقی یک شبه... باید صبور بود، باید آموخت، باید آموخته‌ها رو به مرحله‌ی اجرا گذاشت، باید بازار رو مطالعه کرد، باید خطاهای عملیاتی رو شناسایی کرد، باید آونها رو اصلاح کرد و به این فرآیند ادامه داد تا به نتایج مطلوب که دنبالشون هستیم برسیم.

تبصره : (به جز دزدی، اختلاس، کلاهبرداری و مال مردم خوری که ممکن است یک شبه اتفاق بیافتد الباقی روش‌های اخلاقی، ارزشمند و حرفه‌ای برای رسیدن به نتیجه به صبر و شکیبایی نیاز دارند.)

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی