در نگاه عموم مردم تجلی موفقیت "ثروت" هست! یعنی وقتی میخوان بگن کسی موفق هست یا نه به ظاهر و پولش نگاه میکنن و ارزش‌های دیگه مثل اینکه او چقدر به اخلاقیات توجه داشته، چقدر به دیگران خدمت کرده، روز اول از چه نقطه‌ای شروع کرده، چقدر دانش و مهارت بدست آورده و چقدر زحمت کشیده کمتر توجه میشه.

این نگاه غلط منجر به مقایسه‌های اشتباهی بین خودمون و این آدم‌ها میشه. در صورتی که هر کدوم از ما شرایط، توانایی‌ها، استعدادها، مهارت‌ها و فرصت‌های متفاوتی رو برای آغاز و طی کردن مسیر رشدمون داریم و از همه مهمتر شروع مسیر رشد هر کسی از جایگاهی متفاوت، خانواده‌ای متفاوت، جغرافیای متفاوت و طبقه اجتماعی متفاوتی هست و قرار هم نیست مسیر رشد مشابه‌ای با دیگران رو طی کنه و در آخر قرار هم نیست به پایانی مشابه با دیگران در این دنیا برسه! پس اساسا این مدل مقایسه کردن‌ها اشتباهه! اما ذهن انسان ناخودآگاه دست به چنین قیاس‌هایی بر اساس مشاهدات ظاهری و اطلاعات غلط می‌زنه.

دوستی رو میشناسم که وضعیت مالی خانوادگی خوبی داره اما هیچوقت در بیزینسش موفق نبوده و همواره سود ماهانه‌اش منفی بوده ولی با تکیه بر ثروت خانواده کسب و کارش رو سرپا نگه داشته و پشت ظاهر زیبای اون خودش رو سرگرم کرده. حالا اگر کسی باطن کسب و کارش رو با ظاهر زیبای کسب و کار او مقایسه کنه شاید این تصور براش پیش بیاد که موفق نیست و خوب عمل نکرده در صورتی که در واقعیت چنین نیست! اگر کسی دفتر زیبایی در مکان جغرافیایی خوبی با دکوراسیونی عالی داشت، دلیل بر این نمیشه بیزینس من خوبی هم باشه! این حرف‌ها به نظر بدیهیات میاد ولی گاهی ناخودآگاه همچین قیاس‌های اشتباهی رو می‌کنیم و عملکرد درستمون رو زیر سوال می‌بریم.

گروهی دیگر از کسب و کارها هم هستن که با هدف استفاده از رانت‌ها، وام‌های کارآفرینانه بدون کارآفرینی و... تاسیس می‌شن و اساسا دنبال خدمت رسانی و خلق ارزش نیستن... مقایسه سرعت رشد و درآمد کسب و کاری که اخلاق مدارانه پیش میره با مواردی که با رانت پیش میرن نیز کاری بیهوده و اشتباست. ما هیچوقت از همه‌ی جزئیات فرآیند کسب و کار دیگران مطلع نیستیم و فقط بخشی از واقعیت که بیشتر وقت‌ها روتوش شده هست رو می‌بینیم.

پس نباید مقایسه کنیم! باید سرمون به کار خودمون باشد و خودمون رو با دیروز خودمون مقایسه کنیم. اساسا من معتقدم " خودآگاهی و کنترل ناخودآگاه جهت جلوگیری از مقایسه کردن خود با دیگران" یک مهارت بسیار مهم هست که به شدت برای حفظ روحیه و انگیزه در مسیر رشد به اون نیاز داریم.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی