از امروز کتگوری جدیدی رو تحت عنوان "راه‌اندازی کسب و کار آنلاین" با هم شروع می‌کنیم... برخی از مطالب رو به صورت نامنظم تو این پنج سال گفتم و یک سری از نکات مهم رو هم تا بحال بهشون نپرداختم... سعی میکنم توی سری جدید محتوا، قدم به قدم راه‌اندازی یک  کسب و کار آنلاین رو با هم مرور کنیم و به سوالات پاسخ بدم.

وقتی دوستان برای مشاوره پیش من میان و ایده‌ای رو برای شروع کسب و کارشون مطرح میکنن،ازشون میخوام که بازار هدف رو مشخص کنن و دقیقا بگن که چه کسانی قراره محصولات و خدماتشون رو بخرن و چرا این خرید اتفاق میافته؟ یعنی دقیقا کدوم نیاز از بازار هدفمون رو می‌خواهیم برطرف بکنیم...

این جمله رو شاید شنیدید که میگن "همه چیز با مشتری شروع میشه" تمام تصمیماتی که ما در پیاده‌سازی پروژه و بعد از اون در برنامه‌های بازاریابی می‌گیریم وابسته به قدم اول یعنی شناخت صحیح مشتریان‌مون هست.

اگر از شما بپرسن مشتریان شما چه کسانی هستند و شما در پاسخ بگویید "همه" در اصل دارید میگید "هیچکس"! شما برای اینکه کسب و کار کوچک یا متوسط‌تون رو به درستی بازاریابی کنید باید روی بازار هدفی مشخص و محدود متمرکز بشید. این کار اثربخشی پیام تبلیغات شما رو افزایش میده و در بازه‌ی زمانی کوتاه‌تری پول و انرژی سرمایه گذاری شده به شما برمیگرده.

باید بازار هدف را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و ابتدا روی یک گروه که به واقع در آن حرفی برای گفتن دارید متمرکز بشید، تا جایی که در اون بازار شناخته شده و تعداد قابل قبولی مشتری بدست بیارید. سپس می‌توان با تمرکز بر گروه‌های دیگر (به ترتیب اولویت) بازارتون رو گسترش بدید (همین فرمول رو من در کسب و کارهای خودم اجرا کردم و به نتایج دلخواهم رسیدم).

در پست بعدی از niche market براتون میگم و مثال‌هایی رو در این رابطه خواهیم داشت.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی