بعد از جایگاه‌یابی کسب و کار (niche market) و انتخاب بازار هدف که در دو مطلب پیشین مفصل و با مثال به اون پرداختم، نوبت به استخراج مشخصات مخاطبان هدف و ترسیم پرسونا اونها می‌رسه. پرسونای مخاطبان (persona) تصویر فرضی از گروهی از مخاطبان با خصوصیات فردی، ظاهری، نگرش‌ها، عادات، علائق، دغدغه‌ها و... مشترکه که شخصیت و هویت اون گروه از مخاطبان رو میسازه.

شناخت هر چه بیشتر مخاطبان هدف بهمون کمک می‌کنه در انتخاب ابزارهای تبلیغاتی، تاکتیک‌های ارتباطی، استراتژی‌های محتوایی و... هوشمندانه‌تر عمل کنیم و در نتیجه تاثیر بیشتری بر مخاطبان‌مون داشته باشیم و این به معنای فروش و سودآوری بیشتر هم هست. پس قبل از هر اقدامی برای راه اندازی کسب و کارم باید به شناخت خوبی از مخاطبان هدف دست پیدا کنم.

برای اینکه بفهمیم مخاطبان هدفمون چه کسانی هستن، چه سوالاتی دارن، چه نیازهایی دارن و برای حل چه مشکلی به سراغ ما اومدن، لازمه که از طریق گوگل، تالارهای گفتمان، کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی جستجویی داشته باشیم. مثلا نظراتی که در صفحه‌ی اینستاگرام رقبا نوشته میشه رو بخونیم و به دنبال سوالات متداول مخاطبان هدفمون بگردیم... همچنین برگزاری نظرسنجی‌های آنلاین هم می‌تونه در شناخت هر چه بیشتر مخاطبان کمک کنه... در کنار جستجوهای آنلاین می‌تونیم با مشتریان فعلی به صورت انفرادی و رو در رو مصاحبه کنیم البته این کرونا شاید یک کمی کار رو سخت کنه! ولی به هر حال، هر روشی که به ما کمک کنه اطلاعاتی از رفتار و خصوصیات مخاطبان هدف بدست بیاریم خوبه!

حالا اطلاعات جمع‌آوری شده برای هر پرسونا رو در یک پروفایل می‌نویسیم و برای هر پرسونا اسم و تصویری انتخاب میکنیم، مثلا پرسونای مریم شامل خانم‌هایی می‌شه که در رنج سنی 25 تا 35 قرار دارن، شاغل هستن، به ظاهرشون اهمیت میدن و علاقه بسیاری به برندهای آرایشی طبیعی با قیمت متوسط دارن، اکثر لوازم آرایش مورد نیازشون رو از صفحات اینستاگرامی می‌خرن و... از این پس اگر قصد داشتیم در بخش‌های مختلف کسب و کار (مثلا در تیم گرافیک ، تیم تولید محتوا و یا تیم بازاریابی ) برای این گروه از مخاطبان طرح یا ایده ای ارائه کنیم کافیست به نام پرسونای اونها اشاره کنیم.

در ادامه دو نمونه از پروفایل های پرسونای مخاطب را مشاهده می‌نمایید:

پرسونای مخاطب چیست

پرسونای مخاطب

 

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی