در قدم اول بازار هدف‌مون رو مشخص کردیم بعد در قدم دوم براساس نیازهای مخاطب، سبد کالا و خدمات‌مون رو چیدیم... حالا در قدم سوم نوبت این هست که رقبامون رو بررسی کنیم و ببینیم که به جز ما چه کسانی روی این بازار با سبد کالا و خدمات مشابه کار می‌کنن...

احتمالا این جمله را شنیده‌اید " در بازار امروز دست زیاد شده!" این دست‌هایی که از آن سخن می‌گویند همان رقبا هستند که برای رقابت با آنها نیاز به مزیت رقابتی داریم و برای انتخاب مزیت‌های رقابتی مناسب لازم است که ابتدا رقبای خود را بشناسیم.

توجه داشته باشید تمامی این مراحل به صورت تحقیقاتی و روی کاغذ نوشته میشه و بعد که جمع‌بندی کردیم وارد عمل می‌شیم. یعنی به جای اینکه بدون تحقیق و بررسی بریم یه محصولی رو تولید کنیم یا خدمتی رو تبلیغ کنیم که اصلا بازار هدف نیازی بهش نداره، قبلش با تحقیقاتی که انجام میدیم جلوی اشتباهات مراحل تولید، تبلیغ و... رو می‌گیریم و تا حدی از هدر رفت سرمایه و وقتمون کم می‌کنیم.

شناخت رقبا هم به اندازی دو مرحله قبلی مهمه، من باید بدونم که چه کسانی در این بازار فعالیت می کنن؟ با چه شرایطی به مشتریان خدمات و محصولات رو ارائه می‌کنن؟ چه ارزش‌های مازادی رو در فرآیند فروش به مشتری پیشنهاد می‌کنند؟ آیا خدماتی از قبیل آموزش، ارسال و یا نصب رایگان در محل انجام میدن؟ آیا شرایط پرداخت اقساطی دارن؟ آیا پشتیبانی 24 ساعته ارائه می‌کنن؟ آیا پرسنل آموزش دیده و خبره‌ای دارند که برخورد حرفه‌ایشون نظر مشتری رو به خودش جلب کرده؟ آیا قیمت نهایی محصولات و خدماتشان با قیمت سبد کالا و خدمات من فاصله‌ فاحشی دارد؟ و هزاران سوال دیگر که به من کمک می‌کند رقبای خود را به خوبی بشناسم و خود را برای ورود به این بازار رقابتی آماده کنم.

به دل بازار بروید، پای صحبت مشتریان بنشینید، در گوگل و شبکه های اجتماعی جستجویی بزنید، به عنوان مشتری به رقبای خود مراجعه کنید و هر روش دیگری که به شما اطلاعاتی از رقبای‌تان بدهد. آنها را به خوبی آنالیز کنید و خود را برای مرحله چهارم راه اندازی کسب و کار آماده کنید.

ادامه دارد...

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی