بی‌شک شما وارد هر بازاری که بشید رقبای بسیاری دارید، هزاران سایت و فروشگاه اینترنتی وصفحات بیشماری در اینستاگرام محصولی مشابه محصول شما رو ارائه می‌کنن و هر روز کالا و خدماتی مشابه با اونچه که شما قصد ارائه‌اش رو دارید تبلیغ می‌کنن، حالا چطور می‌تونیم در این بازار شلوغ موفق بشیم؟


پاسخ سادست، اما دست‌یابی به اون کمی سخته! یکی از نکات کلیدی برای رسیدن به موفقیت در بازار رقابتی امروز "ایجاد مزیت رقابتی" هست. اگر می‌خواهیم سرمایه‌مون هدر نره، باید پیش از شروع تبلیغ کسب و کارمون به سوالات زیر پاسخ بدیم:

- چرا مخاطب باید از برند من خرید کنه؟
- چرا باید محصول و خدمات من رو بخره؟
- چرا از خود من به عنوان فروشنده باید خرید کنه؟
- چرا از بین انبوهی از فروشگاه اینترنتی بایر فروشگاه من رو انتخاب کنه ؟
- چرا بین انبوهی از صفحات اینستاگرامی باید صفحه‌ی منو دنبال کنه؟
- چرا باید بعد از خرید، کسب و کار من رو به دوستان و آشنایانش معرفی کنه؟
- چرا برای خریدهای بعدی سراغ رقبای من نره و مجدد از من خرید کنه؟
و هزاران سوال مشابه دیگری که پاسخ اونها میتونه دلیلی برای برتری کسب و کار شما نسبت به رقباتون باشه.

پیش از اینکه سوالات فوق رو پاسخ بدید و مزیت‌های رقابتی خودتون رو کشف و ایجاد کنید لازمه که رقبای خودتون رو به خوبی بشناسید. از این جهت در مطلب پیشین سومین قدم راه‌اندازی کسب و کار رو شناسایی رقبا نامیدم و اکنون با تکیه بر اطلاعاتی که از بازار و رقبا استخراج کردیم برای خلق مزیت رقابتی اقدام می‌کنیم.

جمله‌ی معرفی هست که می‌گوید " ورود به بازار رقابتی بدون مزیت رقابتی همانند شرکت در مسابقه‌ی فرمول یک با دوچرخه هست! " همین قدر نشدنی!...

به سوالات فوق پاسخ بدید، دلایل برتری خود نسبت به رقبا رو مشخص کنید و خودتون رو آماده‌ی مرحله‌ی بعدی راه‌اندازی کسب و کار کنید.

ادامه دارد...

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی