استراتژی "مکان" (Place) یا استراتژی توزیع شامل تمام روش‌های توزیع محصولات و خدمات از طریق فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین می‌باشد.

انتخاب مکان مناسب و شیوه‌ی صحیح توزیع محصولات و خدمات، کسب و کار شما رو در دسترس مخاطبان هدف قرار میده، برای مثال اگر من بخوام یه دوربین عکاسی‌ بخرم، اول از همه گوگل رو سرچ می‌کنم. وب سایت‌هایی که به درستی و بر اساس نیاز مخاطب برای موتورهای جستجو بهینه شده باشن و در صفحه‌ی اول گوگل و جز لینک‌های نخست پیشنهاد داده میشن، احتمال بیشتری رو در جذب مشتری خواهند داشت.

پس وقتی از مکان مناسب برای یک فروشگاه اینترنتی صحبت میشه باید به جایگاه اون سایت در موتور جستجوی گوگل توجه بشه و روش‌های آسان و سریع ثبت و ارسال سفارشات و تکمیل فرآیند فروش رو بررسی کنیم. صرفا داشتن یه سایت کافی نیست!

در حالی که در مورد یک مغازه‌ی فیزیکی، میزان پاخور مغازه که مثلا در فلان پاساژ پر رفت و آمد هست، در دسترس بودنش که مثلا نزدیک ایستگاه مترو هست، پرستیژ مکان که مثلا در تاج طهران واقع شده و عوامل بسیار دیگه رو باید در نظر گرفت...

استراتژی صحیح در بدست آوردن جایگاه و مکان مناسب کسب و کار و روش‌های توزیع می‌تونه مزیت رقابتی شما باشه. برخی از کسب و کارها به واسطه‌ی نوع خدمات و محصولات‌شون و مخاطبانی که هدف قرار دادن باید سرمایه‌ی قابل توجهی رو به ایجاد مکان کسب و کارشون اختصاص بدن تا حس پرستیژ رو به مخاطب القا کنن، این در حالی هست که شاید رقبایشون به این مهم توجه نداشته باشن یا شرایط مالی پرداختن به آن را نداشته باشن... برای برخی از فروشگاه‌ها تعدد شعبات در مکان‌های مختلف امری ضروری به حساب می‌آد، تا از این طریق همواره در دسترس مخاطبان هدف قرار بگیرن، مسلما داشتن شعبات بیشتر با حفظ کیفیت می‌تونه مزیت رقابتی خوبی باشه...

پس همون طور که می‌بینید عنصر "مکان" نیز مانند عناصر دیگر بازاریابی که پیش‌تر بررسی کردیم یک استراتژی ثابت و مشخص نداره و با توجه به نوع بیزینس میشه رویکردهای متفاوتی نسبت به اون داشت... دقت کنید که انتخاب استراتژی مناسب در این زمینه هم شما رو نسبت به رقبا برتر نشون میده و هم تاثیر مستقیم بر میزان افزایش فروش شما داره.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی