یکی از سوالاتی که این روزها از من پرسیده میشه اینه که امسال وضعیت بازار چی میشه؟! خوب من از کجا باید بدونم؟! جادوگرم؟ پیشگوئم؟ هیچکس به واقع نمی‌داند وضعیت چه خواهد شد، حتی اقتصاددانان که درسش را خوانده اند جز انبوهی از نظریات ضد و نقیض که شاید شانسی یکی از هزار درست در بیاید، حرفی برای گفتن ندارند!

اما در مقابل عده‌ای محدود ناعادلانه از تصمیمات سیاسی و تغییراتی که در پیش است آگاه هستند و می‌توانند با ضریب خطای پایین‌تری نسبت به دیگران برنامه‌ریزی کرده و سرمایه گذاری کنند. برای آنها تغییرات اقتصادی نه تنها چالش به حساب نمی‌آید بلکه فرصتی برای افزایش سرمایه است. حال این وسط تکلیف ما چیست؟ ما که "رانت اطلاعاتی" نداریم یا اگر هم داشته باشیم سرمایه هنگفتی برای استفاده از آن فرصت نداریم! برای آنکه در این بی عدالتی که در همه‌ی کشورهای دنیا وجود دارد تباه نشده و بتوانیم بر موج‌های ایجاد شده (نه اون اصلیه اون موج کوچولوهایی که بعد از موج اصلی میان!) سوار شویم باید براساس رفتار ابر سرمایه‌داران که رانت اطلاعاتی دارند و از تغییرات آگاه هستند برنامه کسب و کار خود را بچینیم و بازار را پیش بینی کنیم.

یک مثال خیلی ساده! من برای برند ایکس که بسیار بزرگ است و روابط قوی دارد کمپین تبلیغاتی را طراحی کرده ام، ناگهان مدیران مجموعه تصمیم می‌گیرند کمپین های جاری را متوقف کنند،  بودجه تبلیغاتی را به یک چهارم کاهش دهند، از بودجه بخش های دیگر نیز کم کنند و سرمایه را به دلار تبدیل کرده و بخشی را نیز به خرید و انبار قطعات یدکی محصول خود اختصاص دهند! این اتفاق در زمانی رخ می دهد که هنوز قیمت دلار افزایش پیدا نکرده و برای من که فردی عادی هستم و به اطلاعات دسترسی ندارم عجیب به نظر می رسد! چرا یک مجموعه به صورت ناگهانی بودجه بازاریابی را که قلب کسب و کارش است کاهش می‌دهد؟! ... اما بعد از مدتی که قیمت دلار از 3500 به 18000 افزایش می یابد، برگهایم میریزد و متوجه داستان می شوم ، حال اگر پیش از تغییرات آتی من بتوانم تغییر رفتار "ابر سرمایه‌داران" را رصد کنم، احتمال اینکه بتوانم "فرصت‌های مناسب با شرایط خود" را شناسایی کنم افزایش می یابد!

در پست‌های بعدی نمونه‌هایی از این رفتارها رو بررسی میکنم و بهتون میگم که چه مهارتهایی برای بازار امروز و آینده ایران لازمه تا به آنها تجهیز شوید. من هم برای سال 98 یک برنامه آموزشی برای خودم چیدم و دارم به طور مرتب مطالعه میکنم و مهارت‌هام رو به روز می کنم، منظور اینکه این حرف ها رو صرفا برای شما نمینویسم! خودم هم اجرا می کنم.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی