وقتی می‌گویید "می‌خواهم درآمد بیشتری داشته باشم" و افزایش درآمد را جز "اهداف سالانه" خود قرار می‌دهید باید بتوانید روند رشد آن را اندازه‌گیری کرده و زیر نظر داشته باشید... برای این منظور یک سال تمام در یک فایل اکسل تمام دخل و خرج‌های شخصی و در فایلی دیگر درآمدها و هزینه‌های کسب و کارم را می‌نوشتم و پس از پایان سال به راحتی توانستم اطلاعات دقیقی از میانگین درآمد ماهانه خود بدست آورم... از آن مهمتر آنکه برای چه موضوعاتی بیشترین پول را صرف کرده بودم و یا از چه منابعی درآمد بیشتری حاصل شده بود مشخص بود... در این حالت بود که توانستم هدف مالی ملموس و قابل دست‌یابی را برای سال بعد مشخص کنم... از طرفی متوجه شدم کدام یک از خدمات و یا محصولاتم بازار بهتری دارد و انرژی بیشتری به گسترش و تبلیغ آن اختصاص دادم ... همه‌ی اینها و بسیاری موارد دیگر جز با حساب و کتابی دقیق بدست نمی‌آمد.

توجه کنید که قرار نیست عاشق حسابداری باشید! اما برای رشد کسب و کارتان باید بتوانید منابع مالی و درآمدی خود را به درستی مدیریت کنید و اندکی مهارت حسابداری بدانید، منظور این نیست که خداوندگار محاسبات ریاضی شوید! فقط به اندازه‌ای که مفاهیم پایه و اصطلاحات را درک کنید و از پس مدیریت دخل و خرج خود برآیید کافیست.

از نگاه من بهترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین ابزار "اکسل" است. شما با جستجویی ساده در گوگل یا حتی بررسی هشتگ اکسل در اینستاگرام ویدئوهای آموزشی بسیاری را می‌بینید که با نوشتن دو سه خط کد در این برنامه می‌توانید یک حسابداری کوچک برای کسب و کارتان بسازید (الان من 4 تا از این اکسل‌ها ساختم و به راحتی و بدون استفاده از نرم افزار دیگری کارم را پیش می‌برم و هر کجا نیاز به امکانات پیچیده‌تری باشد با یک جستجوی ساده نحوه ساخت آن را می‌آموزم) ... نرم افزار اکسل دنیای بزرگی از امکانات است که با ذره کوچکی از آن کارمان راه میافتد.

نکته بسیااااااااااار مهم : مدیریت مالی و نظارت بر دخل و خرج کار یک ماه و دو روز نیست! باید تبدیل به یک عادت همیشگی شود، چه درآمد شما منفی دو میلیون باشد چه مثبت یک میلیارد باید حساب و کتاب زندگی‌تان را داشته باشید. نتیجه کسب این مهارت و اجرای آن بعد از یک یا دو سال خودش را نشان می‌دهد، صبور باشید و با دقت فایل‌های اکسل حسابداری خود را بسازید.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی