در مطلب پیشین مهارت پنجم " بازاریابی و فروش " رو بررسی کردیم. اما سوالی که مطرح هست اینه که چطور باید به این مهارت دست پیدا کنیم؟! ... دوستانی که از قبل مطالب من رو دنبال می‌کنند، میدونند که من همیشه از یک مثلث طلایی در بازاریابی صحبت کردم ... مثلثی که بر مبنای تحلیل و بررسی مشکلات کسب و کار عزیزانی که برای مشاوره پیش من می‌آمدند بدست آمده.

سه ضلع این مثلث به ترتیب "اصول بازاریابی" ، "ابزارهای تبلیغاتی" و "محتوا" هستند که کسب و کار اکثر دوستان در این سه ضلع ضعف هایی داشته است. برای یادگیری مهارت بازاریابی و فروش باید بر این سه ضلع تمرکز نمایید.

"اصول بازاریابی" را می‌توان با مطالعه آموخت یا در کلاس‌های اساتیدی چون دکتر احمد روستا، آقای بلوریان تهرانی و ... که مویی در این راه سپید کرده‌اند، شرکت کرد. عمده‌ی محتوای کلاس‌ها و کتاب‌هایشان به اصول بازاریابی پرداخته. برای آموختن این ضلع منابع داخلی یا خارجی با هم هیچ تفاوتی نمی‌کند! اصول بازاربابی مانند " توجه به فرهنگ" ، "اصل سرعت" ، "اصل ارزش" و ... در همه‌ی کشورها مشابه هستند.

اما برای یادگیری ضلع دوم که ابزارهای تبلیغاتی باشد و در راس آنها ابزارهای دیجیتالی قراردارند، مطالعه‌ی مقالات در اینترنت را پیشنهاد می‌کنم. چرا که سرعت تغییرات ابزارها و  تکنیک‌های قابل اجرا با آنها بسیار بالا است و گاهی تا کتابی مراحل چاپ را طی کند حجم زیادی از مطالب آن قدیمی خواهد بود! شرکت در کارگاه‌های آموزشی مانند " دیجیتال مارکتینگ " که بنده هم بارها آن را برگزار کرده‌ام نیز می‌تواند با سرعت بیشتری این تکنیک‌ها را به شما آموزش دهد. علاوه بر این ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی کارآمد در هر کشور با کشور دیگر تفاوت دارد و در این خصوص نمی‌توان کتب خارجی را منبع خوبی دانست.

و ضلع آخر "محتوا" که به جز کتاب و کلاس مهمترین و بهترین روش آموختن آن مشاهده و تحلیل محتواهای موجود دیگر کسب و کارهاست، عملی که در چهار سال گذشته در این صفحه با هم انجام دادیم. شما با دنبال کردن صفحات برندها در اینستاگرام، مشاهده محتوا و بازخوردهای مخاطبان آنان می‌توانید ایده‌های خوبی برای بیزینس خود بدست آورید.

برای اطلاع از دوره‌های آموزشی بازاریابی ، تبلیغات و فروش می‌توانید با واحد آموزش ۰۲۱۶۶۰۸۳۱۸۷ تماس حاصل فرمایید.

 

۰۲۱۶۶۰۸۳۱۸۷
مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی