قبلا هر جا که صحبت از کسب و کار می‌شد، به این موضوع اشاره می‌کردم که داشتن یک وب‌سایت برای ورود به دنیای کسب و کارهای آنلاین از الزمات بازار است و اگر شما سایتی ندارید مخاطبانی که در گوگل جستجو می‌کنند را از دست داده‌اید. خیلی‌ها در برابر این الزام و تغییر مسیر به سمت بازار وب مقاومت می‌کردند اما به مرور زمان و شروع به کار مشاغلی مثل دیجی‌کالا و اسنپ، همه‌گیر شدن استفاده از خدمات آنلاین، استقبال کاربران در استفاده از اپلیکیشن های موبایل و عوامل دیگر باعث شدکه  کسب و کارهایی که روی شیوه سنتی خودشون پافشاری می‌کردند بازارشون رو از دست دادند و با مشکلات جدی روبرو شدند...

خاطرم هست حدود سه یا چهار سال پیش یکی از دوستان واردکننده قطعات الکترونیکی می‌گفت قیمت تک فروشی دیجی‌کالا با فروش عمده‌ی ما برابری می‌کنه! و از طرفی مشتری به آسانی میتونه محصول رو در سایت جستجو و مقایسه کنه و در نهایت خریدش رو انجام بده، این شده که مشتری‌های زیادی رو از دست دادیم...

به قدری این موضوع همگامی با تغییرات بازار مهم است که معتقدم بخشی از مشکلات کسب و کارهای امروزی (و البته نه همه‌اش!) جدای از شرایط نابسامان اقتصادی بخاطر مقاوت‌هایی بوده که صاحبان مشاغل در گذشته نسبت به تغییر بازار داشته‌اند و مشکل از به‌روز نبودن اونهاست!

امروزه داشتن یک کسب و کار آنلاین (منظور فقط داشتن یک سایت نیست!) که بتواند نیازهای مشتریان شما رو برطرف کند از واجبات است از این جهت است که مهارت هفتم از 9 مهارت کلیدی را به " راه‌اندازی و مدیریت کسب و کارهای آنلاین " اختصاص دادم. شما "باید" مراحل راه اندازی و مدیریت یک کسب و کار آنلاین (سایت یا اپلیکیشن) را بدانید! تا بتوانید پروژه خود را به نتیجه برسانید، نمی‌شود تمام مسئولیت را بر دوش تیم آی‌تی و شرکت‌های خدماتی در این حوزه انداخت، اگر خودتان دانش لازم را کسب نکنید احتمال موفقیت‌تان بسیار کم است.

منظور این نیست که بروید برنامه‌نویسی یاد بگیرید بلکه باید بدانید که به چه متخصصینی برای اجرا و توسعه پروژه‌تان نیاز دارید، از افراد تیم‌تان چه انتظاراتی باید داشته باشید، سیستم‌های مختلف پیاده‌سازی یک کسب و کار اینترنتی و معایب و مزایای هر کدام را بشناسید و در نهایت کار را مدیریت کرده و مرحله به مرحله به ثمر برسانید.

در مطلب بعدی بیشتر در این خصوص می‌نویسم ...

لینک مطلب بعدی : شما در بازار آنلاین موفق نخواهید شد مگر آنکه ...

شما در بازار آنلاین موفق نخواهید شد مگر آنکه ...
مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی