همان‌طور که در پست پیشین گفته شد، کسی در بازار آنلاین امروز موفق خواهد بود که به جز یافتن "ایده و بازار مناسب" به دانش " راه‌اندازی و مدیریت کسب و کار " نیز مجهز باشد. اگر پیش از این در بازار سنتی موفق بوده‌اید و کسب و کاری پر سود داشته‌اید، هیچ دلیل نمی‌شود که بتوانید با همان دانش در بازار آنلاین به موفقیت برسید! زیرا دنیای وب و اپلیکیشن‌های موبایل نکات خاص خود را دارد که جز با رعایت آنها نتیجه‌ی مطلوب حاصل نمی‌شود.

برای راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین نیاز به تخصص‌های متعددی است که با توجه به بزرگی پروژه و منابع مالی مسئولیت هر قسمت از کار را یک نفر و یا یک تیم بر عهده می‌گیرد. از بخش‌های مهم کسب و کارهای آنلاین می‌توان به مدیریت (منابع انسانی و ...)، واحد بازاریابی (تحقیق بازار، توسعه و ...)، واحد گرافیک، واحد برنامه‌نویسی، واحد پشتیبانی فنی، روابط عمومی و امور مشتریان، واحد فروش، واحد تولید محتوا و ... اشاره داشت. طبیعتا هر چه کار بزرگتر باشد، بخش‌های بیشتری ایجاد می‌گردد یا با توجه به نوع کسب و کار که بر روی خدمات و یا محصولات متمرکز شده واحدهایی مانند انبارداری و ... ممکن است اضافه شود.

اگر منابع مالی‌تان محدود است می‌توانید در شروع کار بخش‌هایی از مراحل پیاده‌سازی پروژه را برون‌سپاری نمایید، اما بدانید که در نهایت با رشد کسب و کار باید تیم پشتیبانی و توسعه پروژه در محلی مستقر شوند و امکان ادامه کار به صورت دورکاری بسیار دشوار خواهد بود. بعلاوه اینکه چه اجرای پروژه داخل شرکت انجام شود، چه برون‌سپاری گردد، در هر صورت شما باید شناخت کافی از مراحل کار داشته باشید، یعنی شما به عنوان مدیر، کارآفرین و صاحب کسب و کار نمی‌توانید یک بخش از کار را صرف آنکه برون‌سپاری شده است و پولش را داده‌اید، رها کنید و بعد از گذشت مدتی انتظار نتیجه مطلوب داشته باشید. بلکه باید مرحله به مرحله همراه نیروهای اجرایی پیش بروید و کیفیت و سرعت پیاده سازی کار را بررسی نمایید. اگر خودتان به هر دلیل توان این کار را ندارید از مدیران پروژه و دیگر افرادی که بی طرف و آگاه به کسب و کارهای آنلاین هستند کمک بگیرید.

خلاصه آنکه هیچ ماست بندی نمی‌گوید ماست من ترش است، برای تشخصی مسیر درست و انتخاب اشخاص یا شرکت‌های مناسب جهت همکاری و تمیز دادن ادعاهای درست از نادرست این عزیزان، باید دانش لازم را بدست آورید و از متخصصین با تجربه کمک بگیرید.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی