بسیاری از مسئولین، تمایلی بر بستن شبکه‌های اجتماعی و ندارند، شاید در ابتدا رفتاری قهری نسبت به برخی از ابزارهای ارتباطی داشتند و منجر به فیلتر شدن آنها شد، اما در نهایت دریافتند همین ابزارها وسیله‌ای موثر برای داستان‌سرایی و هدایت سریع جامعه به سمت اهدافشان است... بسیاری از سیاسیون، سرمایه‌داران و دوست‌داران قدرت و ثروت در زمان کنونی به خوبی از شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برند و به واقع با آن مخالف نیستند... اما آنچه که دغدغه آنان است، تمایل و تلاش بر کنترل محتوای تولید شده، حجم محتوای اختصاص داده شده به یک موضوع و میزان گسترش آن است. موضوعی که پیش از این در رسانه‌هایی مثل رادیو، تلویزیون و روزنامه‌ها به سادگی قابل کنترل بود.

حال تمامی خبرگزاری‌ها در سراسر دنیا مطابق با سیاست‌ها و اهداف از پیش تعیین شده و کمک ابزارهای نوین ارتباطی تلاش بر نمایش حقایق از نگاه خود دارند. شما اگر زمان کافی داشته باشید تا تمام خبرها را از منابع مختلف زیر و رو کنید باز متوجه حقایق نمی‌شوید! چون حتی وقتی یک پایگاه خبری محتوایی را نشر می‌دهد، از گروه یا شخصی بد می‌گوید یا حتی از او تعریف می‌کند، لزوما هدفش آنچه که نشان می‌دهد نیست! و گاها می‌بینیم خیلی از شبکه‌های خبری یا اشخاصی که زمانی مورد اعتماد ما بوده‌اند در طول زمان مشخص می‌شود که خود از سمت و سویی خط می‌گرفتند یا خودشان در فسادهایی که رسوا می‌کردند نقش داشتند!

حال ما به عنوان کسی که این رسانه‌ها را دنبال می‌کنیم و تحت بمباران‌های محتوایشان قرار می‌گیریم، باید از خود بپرسیم، که چقدر دانستن این خبرها و تحلیل‌های هدفمند، که هر کدامشان کیلومترها با واقعیت فاصله دارند، می‌تواند در روال زندگی ما تاثیری مثبتی داشته باشند؟! ما به واقع با دیدن اخبار در شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون و ماهواره به دنبال چه هستیم؟ صرفا خود را نسبت به اتفاقات اطراف آگاه نشان دهیم؟ و حرفی برای گفتن داشته باشیم؟ یا قرار است این آگاهی به حرکتی سازنده و کمک به رفع مشکلی از مشکلات جامعه منجر شود؟ اگر در ده سال گذشته خبرها را به این شدت دنبال نمی‌کردیم، چه چیزی را از دست می‌دادیم؟ آیا تفاوت بین آگاهی از اخبار دنیای پیرامون و سرگرم شدن با داستان‌سرایی‌های رسانه‌ها را می‌دانیم؟ باید حواسمان باشد که جنگ سرمایه‌داران و بازی‌های سیاسی‌شان ما را از موضوعات مهمی چون تمرکز بر رشد خود و کمک به رفع مشکلات جامعه دور نسازد. اگر ما همیشه سرگرم داستان‌سرایی آنان باشیم دیگر وقتی برای ساختن دنیایی بهتر نمی‌ماند.

پیشنهاد می‌کنم مطلب " آنها می‌خواهند شما را نا امید کنند. " که در همین راستا است مطالعه نمایید.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی