قیمت (Price) از عناصر کلیدی بازاریابی هست که پیش از خرید توسط مشتری بارها بررسی و مقایسه میشه. از این جهت لازمه که استراتژی صحیح و مناسبی رو برای قیمت گذاری محصولات و خدمات‌مون داشته باشیم، وقتی از قیمت‌گذاری صحیح صحبت می‌کنم منظورم لزوما پایین‌ترین قیمت نیست! بلکه باید بر اساس نیاز و نگاه بازار ، وضعیت رقبا، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود و... استراتژی مناسبی رو اتخاذ کنیم.

اینجوری براتون بگم که مشتری مثل ترازو می‌مونه! همش در حال مقایسه کردنه، من چقدر پول دادم و در ازاش چه ارزش یا ارزش‌هایی رو بدست آوردم. منظور از ارزش هر چیزی هست که منجر به کیف کردن مشتری بشه! مثلا برخورد خوب پرسنل، مشاوره‌ی دقیق پیش از خرید، دسترسی آسان به فروشگاه، امکان ثبت سریع و آسان سفارش به صورت آنلاین، بسته‌بندی شکیل محصولات، ارسال و نصب رایگان، پشتیبانی پاسخگو، گارانتی معتبر و هر چی که حال مشتری رو خوب کنه، کارش رو راه بندازه و کیفش رو کوک کنه.

تمام حرفم این هست که اگر ما بتونیم سبدکالا و خدمات‌تون رو طوری بچینیم که مشتری حس کنه، با خرید از ما، ارزشی بیش از پول پرداخت شده، بدست میاره به احتمال زیاد در جذب او موفق شدیم. برای اینکه راحت تر این حس رو ایجاد کنیم، به جز موارد بالا ارائه‌ی هدایای تبلیغاتی ارزشمند یا اشانتیون‌های مرتبط بامحصول، برگزاری جشنواره‌ها و ارائه تخفیف‌های ویژه و.... میتونه در افزایش ارزش پیشنهادی به ما کمک کنه.

نکته‌ی مهم آخر اینکه در مسیر راه اندازی و توسعه کسب و کار باید استراتژی قیمت گذاری یا ارائه تخفیف رو به‌روزرسانی کنیم، چراکه گاهی یک استراتژی برای ورود به بازار انتخاب فوق‌العاده‌ای هست و بازدهی عالی داره اما در ادامه اگر تغییر نکنه منجر به نابودی کسب و کار میشه!

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی