انگلیسی زبان‌ها میگن "Time is Money" و ما ایرانی‌ها هم جمله مشابهی داریم که میگه "وقت طلاست!" اما صلا حواسمون به این سرمایه‌ی ناب نیست! دو تا نکته کلیدی که به من در مدیریت زمان و کارهام کمک کرده رو در مطلب قبلی با عنوان " چگونه مدیریت زمان داشته باشیم؟ " بهتون گفتم، در این مطلب ادامه‌اش رو می‌نویسم:

3- سومین موردی که برای مدیریت بهتر زمان لازم داریم "تنظیم ساعت خواب و بیداری" هست، من سالی صد بار خوابم رو تنظیم میکنم ولی باز هم بهم میریزه و از چالش‌های پایه ثابت زندگی من به حساب میاد!... به نظرم این حرف‌ها که "من نصفه شب راندمان کارم بالاتره" یا "فکرم بهتر کار میکنه" و... بهانه است، البته که خودم هم قبلا این حرفا رو میزدم! ولی چه علمی و چه تجربی ثابت شده که اگر صبح زود از خواب بیدار شیم و خواب کافی در زمان مناسب (10 تا 11 شب الی 5 تا 6 صبح) داشته باشه بسیار در انجام کارهامون بهتر عمل می کنیم...

4- بنویسید! لیست کارهاتون رو براساس قانون 80/20 که در پست قبلی توضیح دادم اولویت‌بندی کنید و بنویسید و به هیچ عنوان اونها رو در ذهنتون نگه ندارید، مجبور هم نیستید فقط به روش سنتی عمل کنید و روی کاغذ بنویسید، می‌تونید از برنامه "استیکی نُت (Sticky Notes)" ویندوز استفاده کنید... این برنامه روی همه‌ی ویندوزها به صورت رایگان نصب هست (تصویر دوم ورق بزنید)... در هر برگه‌ی یادداشت یک موضوع اصلی را به عنوان هدف بنویسید و در زیر آن کارهایی را که باید انجام دهید تا به آن هدف خاص برسید را لیست کنید و در یک برگه هم کل کارهای همان روز را بنویسید.

5- در لحظه زندگی کنید! خیلی خوبه که اهداف بلند مدت و چشم اندازی برای کارهایمان داشته باشیم ولی کارها رو باید هر روز صبح اولویت بندی و مدیریت کرد... هر روز از خودتون بپرسید امروز باید چکار کنم؟ و همون رو وارد استیکی نُت کنید. ذهنتون رو درگیر یک ماه آینده یا نیمه‌ی دوم سال نکنید!

6- در برنامه‌ریزی شکست بخورید! قرار نیست همه چیز طبق زمان‌بندی شما پیش بره، صبح که بیدار میشیم و سرحال هستیم با خودمون نیت می‌کنیم که امروز کل کارهای یک ماه آینده رو انجام بدیم اما عصر که میشه دیگه حسش نیست! و بیشتر کارها میمونه برای فردا ! و این موضوع باعث میشه از برنامه ریزی ناامید بشیم، در صورتی که باید پتانسیل خودمون رو بشناسیم و سعی کنیم یک قدم بیشتر از پتانسیل واقعیمون در طول یک روز کار انجام بدیم نه ده قدم !!! به مرور متوجه ظرفیت خودمون میشیم و برنامه‌های دقیق‌تری می‌ریزیم ...

پیشنهاد می‌کنم اپلیکیشن Quality Time رو هم نصب کنید و در مدیریت زمان ازش کمک بگیرید.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی