نسخه پیچیدن برای دیگران بدون داشتن اطلاعات کافی و شناخت صحیح از آنها کار بسیار اشتباهی است! نقل قول کردن حرف‌های کلیشه‌ای و تکراری که خودمان درک درستی از آن نداریم و ارائه راهکارهای من درآوردی نه تنها به فرد مقابل کمکی نمی‌کند بلکه ممکن است باعث گمراهی او نیز شود.

یکی از موضوعاتی که این روزها بحث‌اش داغ است " مهاجرت " به کشورهای دیگر برای کار، تحصیل و زندگی است ... احتمالا شنیده‌اید که بسیاری با تعصب نظر می‌دهند که "اگه بری خارج حتما پیشرفت میکنی و موفق میشی" و یا در مقابل می‌گویند "فرقی نمیکنه کجا باشی! آسمون همه جا یه رنگه" و... به نظرم این حرف‌ها "دو زار" ارزشی ندارد!!

نمونه‌های بسیاری داریم که با مهاجرت کردن شرایط بهتری را بدست آورده‌اند و حتی اگر مهاجرت نمی‌کردند اصلا امکان پیشرفت و بستر لازم برای رشدشان مهیا نبود و باز هم در مقابل نمونه‌های بیشماری داریم که نه تنها مهاجرت به رشدشان کمکی نکرده بلکه با افسردگی زندگی رو سر می‌کنند و اوج موفقیتشون تغییر ظاهر زندگی و " نمایش دروغین موفقیت " در اینستاگرام به دوستان و آشنایان از همه جا بی‌خبر است و وقتی با آنها صحبت میکنی شرایط‌شان با قبل از مهاجرت تفاوت چشمگیری نداشته و همچنان "بی هدف" هستند... از این رو نمی‌توان به تنهایی "مهاجرت" رو به عنوان عامل اصلی موفقیت یا عدم موفقیت دانست! چراکه آدم‌ها نسخه‌های متفاوتی دارند و لزوما یک مسیر نتیجه‌ی مشابه‌ای برای همه نخواهد داشت.

به نظر من اینکه در چه کشور و شهری زندگی می‌کنیم بسیار مهم است و گاهی برای پیشرفت بیشتر لازم است (با وجود تمامی سختی‌های مهاجرت) تغییراتی در آن ایجاد کنیم، اما پرداختن تنها به یک عامل کافی نیست و در نهایت سرمایه‌گذاری‌های پیشین شما بر روی خودتان است که کیفیت زندگی‌تان را در هر کجای این کره‌ی خاکی مشخص می‌کند. اگر با مهارت های کلیدی که پیش تر معرفی کرده‌ام آشنا نشده‌اید حتما به مطالب پیشین مراجعه کرده و آن را مطالعه کنید.

شما نظرتان در خصوص مهاجرت و تاثیرش بر زندگی چیست؟

خودتان یا دوستان‌تان چه تجربه‌ی مثبت یا منفی در این خصوص داشته ‌اید؟

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی