در مطلب قبلی به توضیح مهارت ششم پرداختیم و گفتم برای رسیدن به اهدافتون باید بدانید که چطور از شبکه‌های اجتماعی به درستی استفاده کنید و اشاره شد که در قدم اول "خودتون رو با محتواهای مرتبط با هدفتون غرق کنید!" یعنی کسانی رو در اینستاگرام فالو کنید که در مسیری که شما قرار دارید محتوا تولید می‌کنند و مشوق شما باشند. اما این فالو کردن‌ها و محتوا دیدن‌ها نباید روی روحیات شما تاثیر منفی بگذاره!

مثلا فرض کنید من قصد دارم در سال جدید شرایط مالی خودم رو تغییر بدم و درآمد بیشتری بدست بیارم، از این جهت کسانی که در حوزه‌ی بازاریابی ، کسب و کار، موفقیت شغلی و ... مطلب می‌نویسن رو دنبال می‌کنم، تا اینجای کار مشکلی نیست، اما بعد از دیدن محتواهاشون به جای اینکه از مطالب اونها درس بگیرم و بیاموزم که چطور میتونم من هم مثل اونها یا حتی بهتر از اونها عمل کنم، شروع به مقایسه زندگی خودم با زندگی و جایگاه فعلی اونها می‌کنم! ( عجب کار بیخودی! ولی هممون کم و بیش این کارو می‌کنیم ) و این نه تنها برای من انگیزه حرکت نمیشه بلکه روحیه‌ام رو هم تضعیف می‌کنه!

لطفا به این چند نکته توجه کنید:

الف) اول از همه اینکه هیچ‌وقت باطن زندگی خودتون رو با ظاهر زندگی و موفقیت‌های دیگران مقایسه نکنید، لزوما اون چیزی که می‌بینید تمام واقعیت نیست و می‌تونه ورژن اصلاح شده و ژیگول شده زندگی افراد باشه!

ب) معمولا آدم‌ها در ابعاد موفقیت‌ها و دست‌آوردهاشون بزرگنمایی می‌کنن، یعنی اگر حقیقت رو هم بگن ممکنه در سایزش اغراق کرده باشن!

ج) حالا اگر هم حقیقت رو بدون کم و کاست بگن و درش غلو نکرده باشن باز هم باید به این نکته توجه داشته باشید که شخصی که دنبال کردید برای رسیدن به اهدافش کلی زمان صرف کرده، کلی زحمت کشیده و بهاشو پرداخت کرده تا بهش رسیده! و شما هم باید بهاشو پرداخت کنید! یک شبه که نمیشه! یعنی میشه‌ها ولی پشت اون یک شبه موفق شدن پنج سال تلاش و زحمت خوابیده، پس عجول نباشید و از مسیر اونها الگوبرداری آگاهانه کنید و با صبر و پشتکار مسیر موفقیت رو طی کنید، مقایسه کسی که کلاس اول دبستان هست با کسی که دیپلم داره کار اشتباهی هست! باید مسیر رشد رو قدم به قدم طی کرد.

د) در آخر مدام به خودتون یادآور بشید که هیچ آدمی مثل دیگری نیست! هر کس در یک خانواده با شرایط و خصوصیت فردی متفاوت و استعدادها و فرصت‌های گوناگون به دنیا اومده و مسیری متفاوت با دیگری داره، هدف از دنبال کردن دیگران مقایسه خودمون با اونها نیست بلکه یادگیری از روش‌ها و تکنیک‌هایی هست که اونها تجربه کردن و دانستنش میتونه به رشد ما کمک کنه...

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی