دوستی با حال گرفته برای مشاوره پیش من آمد، سایت فروشگاهی داشت که برای طراحی آن مثل بسیاری از عزیزان در گوگل سرچ کرده بود "طراحی سایت فروشگاهی" و در همان صفحه اول روی لینک های بالا کلیک کرده و به شرکتی که مدتی است فعالیت می کند و روزمه نسبتا مفصلی دارد کارش را سپرده بود، قراردادش را دیدم، مبلغ بیست و یک میلیون تومان برای پروژه فروشگاه اینترنتی ساده‌ای که با وردپرس بالا آمده بود و قالبش چندان تعریفی نداشت! ... وقتی سایت را به من نشان داد از تعجب لحظاتی سکوت کردم! چراکه سایتی پیش روی من بود که با در نظر گرفتن هزینه‌های اجرایی، مالیات، پشتیبانی، حقوق پرسنل، پول آب و برق، سود پروژه و... بیش از چهار میلیون تومان نمی‌ارزید!!!

قضیه وقتی بغرنج تر شد که مشکلات و ایرادات سایت بعد از یک تست ساده خود را نشان داد و وقتی برای رفع آن به شرکت مذکور درخواستی فرستاده بودند، باورتان نمی‌شود چه جوابی گرفته بودند! ... شرکت محترم پاسخ داده بود "برنامه نویس‌های ما مدام تغییر می‌کند و ما نمی‌توانیم به مرور ایرادات رو رفع کنیم، همه ایرادات را بنویسید و به یکباره به ما بدهید!!!" (مگه داریم؟!) اصلا مسئولیت تست و رفع ایراد با شما شرکت محترم است! حال که خود مشتری مشکلات را گزارش کرده چنین پاسخی می‌دهید؟!... در نهایت حتی ایراداتی که به یکباره گزارش شده بود نیز رفع نشد...

با توجه به اینکه ایشان برای این پروژه هزینه و زمان زیادی گذاشته بود و در این مرحله امکان اجرای مجدد و اصولی آن را نداشت، تصمیم گرفته شد اصلاحات را به شخص دیگری که برنامه‌نویس وردپرس بود بسپارد تا ایرادات و نواقص فعلی را رفع نماید و بخش‌های مهمی که در سایت اجرا نشده بود را اضافه نماید... خلاصه آنکه تجربه گرانی برای این عزیز بود، البته از این بدتر نیز دیده بودم، پروژه ای که با پانصد میلیون تومان سرمایه اولیه به هیچ جا نرسید!

توصیه ها :

1- پیش از اقدام مشاوره کنید نه بعد از آنکه به مشکل برخوردید، چراکه پیشگیری بهتر از درمان است!

2- تا زمانی که دانش راه اندازی و مدیریت پروژه های آنلاین را بدست نیاوردید وارد این بازار نشوید!

3- صفحه اول گوگل بودن یک شرکت دلیلی بر کیفیت بالای خدماتش نیست!

4- از مدیران پروژه‌ای که فقط و فقط منافع خود را در نظر نمی‌گیرند و به راه اندازی کسب و کارهای آنلاین تسلط دارند، کمک بگیرید و کل کار را به یک شرکت واگذار نکنید.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی