در پست های قبلی از رزومه های دروغین و متخصص نماها گفتم که این اشخاص وقت و انرژی یک سازمان رو هدر میدن و اگر مسئولیت ها مهم را به آنان بسپاریم خود عامل شکست کسب و کار خود خواهیم بود. وجدان کاری و توجه به اخلاق نه تنها برای کارمندان بلکه برای کارفرمایان نیز بسیار ضروری است. کارفرمایانی هستند که نیت‌شان خلق فضایی پویا برای رشد و کسب درآمد نیست و با دروغ و فریب در واقع سیستم برده‌داری را ساخته‌اند و با ارائه امیدهای واهی از نیروی کارشان بیگاری می‌کشند!

خوب است که شرایط کار را از همان ابتدا صادقانه بیان کنیم، اگر به هر دلیل قصد بیمه کردن فردی را نداریم به بهانه‌ی دوره‌ی آزمایشی و یا با سو استفاده از ناآگاهی افراد این مهم را به تعویق نیاندازیم. اگر قصد نداریم یا در توانمان نیست بیش از عددی مشخص حقوق پرداخت کنیم با بیان اینکه ماه دیگر، دو ماه دیگر، سال دیگر و یا به زودی حقوق تو را افزایش خواهم داد نیروی کار بدبخت را سال‌ها به دنبال خود نکشیم، او هم مانند شما برای درآمد و زندگی‌اش برنامه‌ای دارد و با ترسیم چشم اندازهای دروغین با مشکلات جدی روبرو می‌شود.

به جای آنکه به فکر رشد واقعی نیروی کار خود باشیم او را با ترفیع شغلی سرگرم نکنیم! ترفیع شغلی نباید یک حرکت دروغین و نمایشی صرفا برای دلخوشی کارمند باشد، بلکه باید مستقیما در افزایش درآمد، آسایش در محیط کار، قدرت عمل و تصمیم گیری او تاثیری داشته باشد. در غیر این صورت به چه دردی می‌خورد؟!

خلاصه مطلب آنکه اگر به دنبال نیروی کار حرفه‌ای و کاردرست هستیم ابتدا باید خودمان و کسب و کارمان را اصولی، اخلاقی و حرفه‌ای پیاده کنیم تا جذابیت لازم را برای افراد حرفه‌ای داشته باشد. یک مجموعه حرفه‌ای افراد حرفه‌ای را جذب می‌کند و احتمال رشد و موفقیت‌اش بالاتر می‌رود.

وقتی به واسطه زحمتی که پیش‌تر کشیدیم و به خواست خدا شرایطی برایمان فراهم شده که توانستیم در جایگاه کارفرما قرار بگیریم، به همان میزان نیز مسئولیت سنگین‌تری بر دوشمان است. ما نسبت به خودمان، نیروی کارمان، مشتریانمان و تمام کسانی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از کسب و کارمان تاثیر می‌گیرند مسئول هستیم.

در نهایت همیشه در کنار کارفرمایان حرفه ای و اخلاق مدار، افراد سو استفاده گر نیز هستند از این رو نیروهای کار نیز باید در انتخاب محل کار خود وسواس داشته و از طرفی از قوانین و حق و حقوق خود نیز آگاه باشند تا جلوی بسیاری از مشکلات اینچنینی گرفته شود و همواره برای بدست آوردن فرصت‌های شغلی بهتر و یا تغییر مسیر کسب و کارشان علم آموزی کنند.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی