بعضی از خصوصیات محصول برای مشتری اصل داستانه و براش اهمیت داره. اصلا کارایی و کیفیت محصول به اون خصوصیات بستگی داره، اگر هر کدوم از این ویژگی‌ها رو حذف کنیم، مشتری رو از دست می‌دیم و فرآیند فروش با مشکل مواجه میشه. مثلا تو این دوره زمونه همه‌ی خودروها ایربگ دارن! ایربگ یکی از خصوصیات مهم خودرو هست که نمیشه با هیچ منطقی حذفش کرد. شما نمی‌تونی بگی من میخوام قیمت تموم شده محصول برای مشتری کمتر بشه، برای همین ایربگ رو حذف می‌کنم!

بازاریابی آمیخته

بعضی از خصوصیات هم هست، که به کارایی محصول مستقیما ارتباطی نداره! ولی بخاطر رقابتی بودن بازار و برای رسیدن به فروش بیشتر به عنوان یک امتیاز در نظر گرفته میشه، مثل امکان AIRTOUCH (تشخیص حرکات دست از طریق سیستم مالتی مدیا) در خودروهای بی‌ام‌و. مهمه که ما تحقیقات بازاریابی رو با تمرکز بر مخاطب هدف انجام بدیم و ببینیم چه ویژگی‌هایی از محصول در جایگاه اصلی یا جانبی برای او اهمیت دارن و بر اساس اولویت ذهنی مخاطب روی اونها به طور خاص کار کنیم و در تبلیغات مون بهش بپردازیم.

دقت کردید تمامی عناصر بازاریابی که تا حالا گفتم چقدر در میزان فروش محصولات نقش کلیدی و مهمی دارن و نمیشه هیچ کدوم رو نادیده گرفت؟

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی