اشتباه خیلی از ماها اینه که برای تدوین برنامه بازاریابی مون وقت نمی‌ذاریم! هولیم که وارد اجرا بشیم... اوج برنامه‌ریزی بعضی از دوستان اینه که یه ادمین اینستاگرام می‌گیرن و یه پولی بابت سئو به فلان شرکت میدن و یکی رو هم میارن هر روز تولید محتوا کنه... این مدل تفکر و اقدام معمولا با شکست روبرو میشه... یا اگرم تهش شکست نباشه موفقیت چشمگیری هم نیست... بازاریابی و تبلیغات بدون برنامه‌ریزی مثل قمار میمونه با احتمال شکست بالا.

ساده بگم، اگر بدونیم دنبال چی هستیم، می‌تونیم متناسب با اون یک سری اقدامات هدفمند برای انتقال پیام تبلیغاتی‌مون به بازار هدف انجام بدیم و از هدر رفت سرمایه و زمان‌مون جلوگیری کنیم. از این جهت هست که در پست‌های قبلی مهمترین و اولین قدم بازاریابی رو تحقیقات بازاریابی عنوان کردم.

کسی که خودش هنور نمیدونه چی می‌فروشه، به کی میخواد این محصول و خدمت رو بفروشه و از همه مهمتر روی عناصر مختلف بازاریابیش تفکر و اقدامی نکرده، نباید انتظار موفقیت داشته باشه.
از طرفی برنامه‌ریزی برای فرآیند بازاریابی بدون مطالعه و افزایش آگاهی نمیشه... الان من تو جمله‌ی بالا گفتم "باید روی عناصر مختلف بازاریابی تفکر و اقدام کرد" خوب این یعنی چی الان؟ این عناصر چی هستن؟

عناصر بازاریابی یا همون Marketing Mix مواردی هست که تو همین مقالات توضیح میدم، اما این مطالب در حد آشنایی با هر عنصر هست و شما باید درباره‌ی هر عنصر تحقیق و مطالعه‌ی بیشتر و عمیق تری داشته باشید. مثلا همین بحث قیمت (Price) که تو یکی دو پست دربارش حرف زدیم، خودش داستان طولانی داره، استراتژی‌های قیمت گذاری برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک که در ابتدای مسیر یا در حال توسعه هستن خیلی با هم دیگه متفاوته...

پس یه جمع‌بندی کنیم. باید در حوزه‌ی بازاریابی مطالعه کنیم و دانش‌مون رو بالا ببریم (که تمومی هم نداره) بعد باید برای کسب و کارمون تحقیقات بازاریابی انجام بدیم ( که اینم تمومی نداره چون بازار مدام در حال تغییره) سپس بر اساس دانش و تحقیقی که کردیم و با توجه به نقاط قوت و ضعف خودمون برنامه‌‌ی بازاریابی کسب و کارمون رو تدوین کنیم. (که این هم باید بر اساس نتایج و تغییرات به روز بشه و با یکبار انجام دادن تموم نمیشه)... از نظر من که عاشق فرآیند بازاریابی هستم، این چرخه‌ی یادگیری، برنامه‌ریزی و اجرا خیلی لذت بخشه...

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی