خوب رسیدیم به مهارت چهارم که بحث " اصول مذاکره و مهارت‌های ارتباطی " هست. این مهارت هم در زندگی شخصی و هم در رشد کسب و کارمان نقش بسیار مهمی دارد، چرا که اگر هیچ کس به حرف‌های ما گوش ندهد، دیگر اهمیتی ندارد که ما چه می گوییم! و اگر کسی به حرف های ما توجه کند ولی منظور ما را متوجه نشود باز هم حرف‌های ما ارزشی ندارد!

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در صحبت کردن با دوستان، خانواده یا مشتریانتان نه تنها در بیان منظورتان موفق نبودید بلکه باعث بوجود آمدن سوتفاهم نیز شده‌اید! آقای "آنتوان دو سنت اگزوپری" نویسنده کتاب شازده کوچولو جمله‌ی معروفی دارد که می‌گوید "کلمات سرچشمه‌ی سوتفاهمات هستند"، این است که انتخاب کلمه‌ی مناسب در مذاکرات برای رسیدن به هدفتان بسیار حیاتی و مهم است. البته وقتی از ارتباطات و مذاکره حرفه‌ای صحبت می کنیم منظورمان فقط انتخاب کلمات مناسب نیست، بلکه باید با لحن بیان و زبان بدن مناسبی همراه شود تا سیگنال‌های واضحی برای مخاطب بفرستیم و از این طریق تاثیر لازم را بگذاریم. حال اگر این ارتباطات به شیوه‌ی آنلاین و با ابزارهای دیجیتالی انجام شود که پیچیدگی آن دوچندان خواهد بود و حساسیت بیشتری خواهد داشت.

اینکه شما بتوانید خوب گوش کنید، موضوع را تحلیل کرده و جواب مناسب دهید در نگاه اول ساده می‌‍‌آید، اما در عمل هزاران نکته برای بالا بردن کیفیت ارتباط و مذاکره وجود دارد که باید در آموختن آنها کوشا باشیم. سوال اصلی این است که چگونه این مهارت را بیاموزیم؟

مطالعه مهمترین ابزار برای آموختن این مهارت است. برای مثال کتاب فنون مذاکره از آقای محمدرضا شعبانعلی یا هنر مذاکره از رضا رنجبر برای شروع می توانند بسیار مفید باشند. سپس شما باید با حضور در جوامع مختلف آموخته‌های خود را به اجرا بگذارید، مثلا من در گذشته برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و گسترش شبکه ارتباطات خود در رویدادها و همایش های کسب و کار شرکت می‌کردم و در زمان استراحت با شرکت کنندگان دیگر سر صحبت را باز کرده، خود را معرفی نموده و روی منافع مشترکی که منجر به ادامه دار شدن این رابطه می‌شد متمرکز می‌شدم.

پس از مطالعه و تمرین، توجه به جزئیات است که شما را به یک مذاکره کننده حرفه‌ای تبدیل می‌کند. زمانی که به عنوان بازاریاب تلفنی مشغول به کار بودم انواع کلمات و روش‌های ترغیب و اقناع مخاطب را آزمایش می‌کردم و پس از هر تماس، مجدد به مکالمات ضبط شده گوش می دادم تا اشتباهات خود را متوجه شوم و بتوانم با ظرافت و دقت بیشتری مذاکرات جدید را شروع کنم.

اگر باقی مهارت‌های کلیدی را نمی‌شناسید حتما مقالات داخل این لینک را مطالعه کنید.

مشاوره و آموزش تخصصی کسب و کار با اوژن استوار
کتاب سفری از کارمندی به کارآفرینی